Καταγράψτε σε post it χαρτάκια τι περιεχόμενο μπορεί να έχει ένα «αρχείο» από την εμπειρία σας και κολλήστε τα σε χαρτόνι που υπάρχει στον πίνακα (brain storming)
Εκτιμώμενος χρόνος: 15 λεπτά
Καταγράψτε σε post it χαρτάκια τι περιεχόμενο μπορεί να έχει ένα «αρχείο» από την εμπειρία σας και κολλήστε τα σε χαρτόνι που υπάρχει στον πίνακα (brain storming)
Εκτιμώμενος χρόνος: 15 λεπτά
Πηγαίνετε στην ηλεκτρονική διεύθυνση http://www.greek-language.gr/greekLang/modern_greek/tools/lexica/triantafyllides/search.html?lq= και πληκτρολόγησε τη λέξη αρχείο. Αντιγράψετε τη σημασία της λέξης και τις σύνθετες που θα βρείτε σε ένα αρχείο word.
Συγκρίνετε τις σημασίες στο λεξικό με το περιεχόμενο της λ. που καταγράψατε στην 1η δραστηριότητα. Υπάρχουν «αρχεία» που γνωρίζετε και δεν προβλέπονται στο λεξικό;
Καταγράψτε το συμπέρασμά σας σε ένα σύντομο κείμενο.
Στην ηλεκτρονική διεύθυνση https://www.youtube.com/watch?v=ZqFSefprZbc παρακολουθήστε προσεκτικά το video και κρατήστε σημειώσεις:
Συνθέστε ένα κείμενο 150 περίπου λέξεων απαντώντας στα ερωτήματα βασισμένοι στις σημειώσεις που κρατήσατε.
Εκτιμώμενος χρόνος για α+ β ομάδα: 25 λεπτά
Παρουσίαση στην ολομέλεια: 15 λεπτά
Με βάση τα προηγούμενα γίνεται συζήτηση για την αξία ενός αρχείου με ιστορικό περιεχόμενο.
και να αποθηκευτούν με το όνομα «αρχείο»: 30 λεπτά
Α 1. Περπατήστε μέσα στην πόλη στην περιοχή της εκκλησίας του Αγ. Δημητρίου. Απέναντι από την εκκλησία υπάρχει μια προτομή. Διαβάστε την επιγραφή. Ποιος αποτυπώνεται; Βγάλτε μια δική σας φωτογραφία και αποθηκεύστε την με την ονομασία «προτομή»
Α 2. Συνεχίστε το περπάτημα από την πλευρά της εκκλησίας. Σταματήστε στο νούμερο 11Α.Τι βρίσκεται εκεί; Παρατηρήστε στην δεξιά πλευρά του οικήματος μια επιγραφή. Καταγράψτε τι γράφει. Φωτογραφίστε την επιγραφή και ολόκληρο το διώροφο οίκημα και αποθηκεύστε τα αρχεία με την ονομασία «επιγραφή» και «οικία».
Α 3. Κατευθυνθείτε στη Βιβλιοθήκη της Ναυπάκτου. Ζητήστε από το προσωπικό να σας ξεναγήσουν στη συλλογή Βλαχογιάννη. Φωτογραφίστε ό,τι σας εντυπωσιάζει και αποθηκεύστε με την ονομασία «συλλογή βιβλιοθήκης»
Β1 ομάδα
Στην εφαρμογή https://www.google.gr/maps/ κάντε αναζήτηση «Λεωφόρος Τζαβέλα 32, Ναύπακτος».
Εντοπίστε με το εργαλείο street view την προτομή στην πλατεία απέναντι από την εκκλησία του Αγ. Δημητρίου, αναγνωρίστε το πρόσωπο από την επιγραφή, αποθηκεύστε ένα στιγμιότυπο με την ονομασία «προτομή»
Β 2 ομάδα
Στην εφαρμογή https://www.google.gr/maps/ κάντε αναζήτηση στη διεύθυνση «Παλαιοκώστας Λεωφόρος Τζαβέλα 11Α Ναύπακτος» και παρατηρήστε στην δεξιά πλευρά του οικήματος μια επιγραφή. Αποθηκεύστε ένα στιγμιότυπο της επιγραφής και ολόκληρου του διώροφου οικήματος και με την ονομασία «επιγραφή» και «οικία».
Β 3 ομάδα
Στην ηλεκτρονική διεύθυνση http://vivl-nafpakt.ait.sch.gr/index.php/2011-11-17-11-23-48 περιηγηθείτε στη συλλογή του Γ. Βλαχογιάννη διαβάζοντας τα σχετικά κείμενα. Από την αριστερή μπάρα επιλέξτε τις ετικέτες «κιβώτια», «χάρτες» κτλ ώστε να δείτε τι περιέχει η συλλογή. Καταγράψτε τα στοιχεία που σας έκαναν εντύπωση σε ένα ppt (λογισμικό παρουσίασης) με 5-6 διαφάνειες.
Εκτιμώμενος χρόνος: 25 λεπτά
Η κάθε ομάδα να παρουσιάσει τα ευρήματά της στην ολομέλεια. Να δοθεί έμφαση στις εντυπώσεις της από αυτά που βρήκε και τα συναισθήματά της για όλη τη διαδικασία.
Το απόσπασμα είναι από το κείμενο «Το φείδι στο κεφάλι» με υπότιτλο «Η ζωή και ο θάνατος ενός παιδιού». Προέρχεται από το βιβλίο «Αθησαύριστα κείμενα», Ίδρυμα Αθανασιάδη-Νόβα, Ναύπακτος 2000, επιμέλεια Μ. Κουτούση-Σύψα. Σε αυτό εξιστορείται με λογοτεχνικό τρόπο η συμμετοχή του σουλιωτόπουλου Κιτσάκη Τζαβέλα, πρωτοξάδερφου του γνωστού Κίτσου Τζαβέλα σε επιχείρηση κατά των πολιορκητών του Μεσολογγίου κι ενίσχυση των πολιορκημένων, δηλαδή σε συγκεκριμένο ιστορικό περιβάλλον. Το κείμενο μοιράζεται σε φωτοτυπία και γίνεται ανάγνωσή του, κατά προτίμηση από τον/την εκπαιδευτικό. Δίνεται χρόνος για διευκρινίσεις σε απορίες γλωσσικές (15-20 λεπτά)
Δραστηριότητες Να κρατηθούν οι απαντήσεις σε αρχείο word με την ονομασία «αθησαύριστο κείμενο 1-2-3-4», οι αριθμοί ανάλογοι της κάθε ομάδας.
Στην ηλεκτρονική διεύθυνση http://www.biblionet.gr/author/12939/%CE%93%CE%B9%CE%AC%CE%BD%CE%BD%CE%B7%CF%82_%CE%92%CE%BB%CE%B1%CF%87%CE%BF%CE%B3%CE%B9%CE%AC%CE%BD%CE%BD%CE%B7%CF%82 θα βρείτε ένα σύντομο βιογραφικό και τα έργα του Γ. Βλαχογιάννη. Ερευνήστε το περιεχόμενό τους πατώντας πάνω σε 2-3 έργα. Από ποια εποχή αντλεί έμπνευση ο Βλαχογιάννης; Ταιριάζει αυτή η διαπίστωση με το συγκεκριμένο κείμενό του;
Εντοπίστε πόσες και ποιες πηγές χρησιμοποιήθηκαν από το Βλαχογιάννη για την παρουσίαση του θανάτου του Κιτσάκη Τζαβέλλα. Ποιες από αυτές αποτελούν αρχειακό υλικό;
Αξιολογήστε το υλικό των πηγών ως προς την αξιοπιστία του και την καταγραφή στη συλλογική μνήμη. Μπορεί το κείμενο να θεωρεί ιστορικό τεκμήριο; Δικαιολογήστε την απάντησή σας.
Ποιος κατά τη γνώμη σας είναι ο σκοπός του Βλαχογιάννη παρουσιάζοντας την ιστορία του Κιτσάκη Τζαβέλα; Για εσάς τι σημαίνει αυτό το κείμενο;
Εκτιμώμενος χρόνος: 30 λεπτά
Παρουσίαση στην ολομέλεια: 30 λεπτά
http://www.gak.gr/index.php/el/menu-el/poioi-eimaste/istoriko-gak και διαβάστε ένα σύντομο ιστορικό των Γενικών αρχείων του κράτους.
http://arxeiomnimon.gak.gr/browse/resource.html?tab=01&id=585158 .
Στην αριστερή μπάρα θα δείτε όλα τα κατά τόπους αρχεία. Σχολιάστε τον αριθμό τους. Υπάρχει κάποιο που θα σας ενδιέφερε; Αν ναι θυμηθείτε να περιηγηθείτε σε αυτό σε άλλη στιγμή. Γιατί τώρα εστιάζουμε στη συλλογή Βλαχογιάννη.
Διαβάστε τις πληροφορίες που δίνονται για τη διαδικασία πρόσκτησης, το περιεχόμενο, την ποσότητα, τη γλώσσα των αρχειοθετημένων τεκμηρίων. Κρατείστε σημειώσεις.
Επιλέξτε Σειρά #001….θα οδηγηθείτε εδώ: http://arxeiomnimon.gak.gr/browse/index.html?cid=585158 και κατόπιν Υποσειρά #001-Αρχείον Αγώνος και θα φτάσετε εδώ: http://arxeiomnimon.gak.gr/browse/resource.html?tab=01&id=482554 .
Καλείστε τώρα να διαλέξετε έναν Φάκελο πχ Φάκελος #001 εδώ http://arxeiomnimon.gak.gr/browse/resource.html?tab=01&id=482555 . Διαβάζετε τις πληροφορίες.
α. την αξία για τον ερευνητή και τον κάθε πολίτη των ΓΑΚ
β. τις εντυπώσεις από τη διαδικασία καταγραφής και πρόσβασης
γ. τη σχέση που έχει η αρχειοθέτηση αυτή με αρχεία που κρατάτε οι ίδιοι
δ. την αποτίμηση της συμβολής του Γ. Βλαχογιάννη στα ΓΑΚ.
(2 διδακτικές ώρες)
Υπόδειγμα
Πηγαίνετε στη διεύθυνση https://anemi.lib.uoc.gr/metadata/9/d/a/metadata-443-0000015.tkl
Πατώντας το «προβολή εγγράφου» φτάνετε εδώ https://anemi.lib.uoc.gr/php/pdf_pager.php?rec=/metadata/9/d/a/metadata-443-0000015.tkl&do=94363_w.pdf&lang=el&pageno=1&pagestart=1&width=1031&height=728&maxpage=93 . από το αναδυόμενο μενού στην κορυφή της σελίδας διατρέξτε σελίδες του ψηφιοποιημένου βιβλίου (δείτε οπωσδήποτε τη σελίδα 2)
Εδώ ,αντιγράφοντας κι επικολλώντας σε νέα καρτέλα. Διαλέξτε πάλι προβολή εγγράφου οπωσδήποτε και σελ . 2 https://anemi.lib.uoc.gr/search/?dtab=m&search_type=simple&search_help=&display_mode=overview&wf_step=init&show_hidden=0&number=10&keep_number=10&cclterm1=&cclterm2=&cclterm3=&cclterm4=&cclterm5=&cclterm6=&cclterm7=&cclterm8=&cclfield1=&cclfield2=&cclfield3=&cclfield4=&cclfield5=&cclfield6=&cclfield7=&cclfield8=&cclop1=&cclop2=&cclop3=&cclop4=&cclop5=&cclop6=&cclop7=&isp=&display_help=0&offset=1&search_coll[metadata]=1&&stored_cclquery=contributor%3D%28%CE%92%CE%BB%CE%B1%CF%87%CE%BF%CE%B3%CE%B9%CE%AC%CE%BD%CE%BD%CE%B7%CF%82%2C+%CE%93%CE%B9%CE%AC%CE%BD%CE%BD%CE%B7%CF%82%2C%29&skin=&rss=0&show_form=&export_method=none&display_mode=detail&ioffset=1&offset=5&number=1&keep_number=10&old_offset=1&search_help=detail
Μπορείτε να κατεβάσετε σε pdf μια από τις ψηφιοποιημένες σελ. όπως το έγγραφο στα συνοδευτικά κείμενα «Σπυρομίλιος_έκδοση ΓΒλ 1926»
Όλα τα παραπάνω στοιχεία είναι αρχειοθετημένα σε ψηφιακή βιβλιοθήκη. Μην ξεχνάτε ποιος υπήρξε ο εμπνευστής και ο δημιουργός των αρχείων!
Με τα παραπάνω στοιχεία συντάξτε ένα σύντομο κείμενο (150 περίπου λέξεων) για την εργασία του Γ. Βλαχογιάννη που καταγράφεται στο site Ανέμη και τη σημασία που μπορεί να έχει για εμάς σήμερα.
Παρουσιάστε στην ολομέλεια
Εκτιμώμενος χρόνος : 2 διδακτικές ώρες
© 2021 Η ΦΩΝΗ ΤΟΥ ΒΛΑΧΟΓΙΑΝΝΗ - Powered by IDUnited